Järvenpään Yhteiskoulu

Mikä on äXäri?

Haastateltavina Mari Kaarlenkaski ja Kaisa Kalinen, äXäri-kurssin ansioituneet vetäjät; haastattelijana Viljami Paimen (VP) ja kirjurina Jussi Mynttinen, 7. luokan äXäri-tuntien oppilaat

VP: Mistä tämä äXäri ja sen toiminta on saanut alkunsa?

Mari: Action for life on amerikkalainen ohjelma, joka tänne Suomeen on sittemmin tullut. Se on perustettu joskus 90-luvun lopussa.

VP: Mikä on äXäri-toiminnan tavoite?

Kaisa: ÄXäri-toiminnan tavoite on saada nuoria tekemään yhteistyötä, tulemaan toimeen keskenään sekä luomaan hyvää yhteishenkeä. Eli pyrimme tuomaan esille, miten tärkeää on aina tulla toimeen toisten kanssa, vaikkei se toinen juuri se paras kaveri olisikaan.

VP: Onko tämä tavoite toteutunut hyvin, vaikkapa juuri tänä vuonna?

Mari: No sitähän me emme voi sanoa. Sehän loppujen lopuksi teidän luokassa näkyy, jos näkyy. Me annoimme enemmänkin sellaisen alkusysäyksen tähän juttuun.

Kaisa: Tässähän voisi kysyä, että onko se näkynyt jotenkin luokkanne toiminnassa?

VP: Kyllä se on varsin hyvin näkynyt, jotain muutosta on ainakin tapahtunut.

Mari: No tämähän on tietysti meille kiva kuulla, kun mehän ei voida sitä seurata.

VP: Mitä sisältöä äXärien tämänvuotiseen toimintaan on sisältynyt?

Mari: Oppilaat saivat huivin, jossa muistutetaan semmoisista mallinnetuista periaatteista. Siinä oli:

 
äXäri SYLI:
Suoja
Yhteinen
Luovuus
Ihan kaikki
PITO:
Päämäärä
Ihmissuhteet
Työtavat
Osa, rooli
ja
AATE:
Aloitus
Aikaansaaminen
Toiminta
Ero
Jokaisella kirjaimella oli jokin oma merkityksensä, tarinansa. Sinänsä oikein hyvä, että semmoiset jaettiin. Niistä voi sitten muistella niitä läpikäytyjä asioita.

Kaisa: Ja monen tasoisia harjoitteita tosiaan käytettiin, kevyitä, mutta myös semmoisia vaativampia, joissa joudutaan käyttämään aikaa suunnitteluun ja toteutukseen.

VP: Teittekin monenlaista yhteistyötä oppilaitten kanssa. Miten sanoisitte oppilaiden tykänneen ja suhtautuneen vetämäänne äXäri-toimintaan?

Mari: Nämä kurssit ovat olleet hyvin erilaisia: Vedin viime syksynä isoskoulutettaville, ja heitä oli 40, eli ihan hirvittävän paljon porukkaa. Kyllähän se alku on vähän semmoista, että mitä tämä oikein on. Mutta sitten kun nuoret ovat hoksanneet, mitä se tavallaan on, niin kyllä se on sitten lyönyt läpi oikein hyvin, myöskin tässä tämän luokan parissa. Kyllä nuoret tykkäsivät ainakin joistain harjoitteista, elleivät kaikista niin ainakin joistakin!

VP: Seuraava onkin tärkeä kysymys! Oletteko te itse saaneet jotain irti tästä äXäri-kurssista?

Mari: Siis totta kai! Ainahan saa!

Kaisa: On mielenkiintoista nähdä, miten asiat voi hahmottaa eri tavoilla. Kun itse ajattelee, että tämä varmasti ratkaistaan näin, mutta sitten tulevat oppilaat, jotka ajattelevat sen ihan toiselta kannalta. Ja lopputulos on tosi hyvä, tai sama, vaikka toteutus olisi erilainen.

Mari: Minun mielestäni on hyvä, että tässä kurssilla me tavallaan annetaan ohjeet, muttei kumminkaan kerrota, saako näin tehdä vaiko eikö saa tehdä. Näin annettiin oppilaille tulkinnanvaraa.
Tosi paljon oppii siis aina itsekin, oppii itsestään mutta oppii myös nuorilta!

VP: Osaatteko sanoa, onko äXäri osa jotain tärkeämpää pidemmän tähtäimen kokonaisuutta?

Kaisa: Kyllä tätä tullaan varsinkin tuonne alakoulujen puolelle tarjoamaan. Uskon, että se koulujen toiminnassa tulee olemaan mukana jatkossakin. Ehkei tosiaan mitään isompaa suunnitelmaa ole. Olemme kouluttautuneet asianomaisiksi vetäjiksi ja pyrimme kehittämään nuorten sosiaalista yhteenkuulumista parhaamme mukaan.

VP: Nyt kun olette olleet tässä äXäri-toiminnassa mukana ja oppineetkin siitä jotain, niin olisiko teidän mielestänne siinä jotain parannettavaa ja mitä te parantaisitte, jos jotain voisi?

Mari: Ainahan tämä kurssi on vetäjiensä näköinen, vaikka meille on annettu tarkat ohjeet, miten toimia. Mutta se riippuu myöskin ryhmän reagoinnista.

Kaisa: Ja niitä harjoitteita oli paljon enemmänkin, siis enemmän kuin mitä ehdimme teillä teettää. Valinnanvaraa on. Mutta se mitä itse opin tästä, niin minulle tuli selkeästi semmoinen kuva, että alkuun pitää selventää ja tarkentaa paljon paremmin, että mitä tämä tämmöinen äXäri tarkoittaa, jotta semmoiset väärät mielikuvat eivät haittaisi sitä aloittamista.

Mari: Ja jos minä saisin valita, niin pitäisin tämän koko 12 tuntia eräänlaisena leirinä, tai ylipäätään yhtenäisempänä kokonaisuutena. Jos se vain siis suinkin sopisi, koska sitten me olisimme vaikka sen puolitoista päivää koko ajan tämän teeman ympärillä. Nyt kun ne oli ripoteltu pitkin kevättä, aina piti aloittaa tietyllä tavalla alusta.
Mutta sitten tietysti kouluille olisi sellaisessa joitain vaikeuksia... Ei pysty oikein järjestämään tämmöisiä pidempiä sessiota, joissa olisimme yhtenäisemmin sitä aihetta työstämässä.

VP: Sitten vielä viimeinen kysymys: onko tätä äXäriä siis pidetty muillekin porukoille kuin kouluille, tai aiotaanko sitä kenties pitää?

Mari: Kuten sanoin isoskoulutuksessa käytettiin tätä viime syksynä. Juurikin sellaisena yhden viikonlopun kurssina. En nyt tosin osaa vielä sanoa, pidetäänkö vielä ensi syksynä. Alle 18-vuotiallehan tämä tosin on tarkoitettu, että periaatteessa mikä porukka vaan voisi tähän tulla. Koulut ovat tietysti aika luontevia yhteistyökumppaneita tähän, ja sitten meidän omat nuoret täällä seurakunnassa ovat mukana myöskin.
Ensi vuonna tulee olemaan mukana ainakin monenmoisessa leiritoiminnassa.

VP: Jees, hyviä vastauksia, kiitos!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Netland-tuotantoa